Persbericht : Samenwerking MKB-Nederland en Betaalme.nu voor kortere betaaltermijnen

Gepubliceerd op 26-03-2018

Den Haag, 26 maart 2018 – MKB-Nederland gaat intensief samenwerken met Betaalme.nu, het initiatief dat streeft naar korte betaaltermijnen voor het mkb. Dankzij het uitstekende netwerk van MKB-Nederland krijgt Betaalme.nu veel meer mogelijkheden om mkb-ondernemers voor te lichten over hoe ze hun facturen sneller betaald kunnen krijgen.

Sinds de start van Betaalme.nu in 2015 hebben 50 grote bedrijven en organisaties zich aangesloten bij Betaalme.nu, met toezeggingen om hun mkb-leveranciers sneller van liquiditeit te voorzien. Daardoor heeft het initiatief inmiddels betrekking op zo’n 250.000 ondernemers en circa € 27 miljard aan jaarlijkse facturen met een betaaltermijn van 30 dagen.

“We blijven erop gericht dat meer grote bedrijven zich aansluiten, maar we willen ook meer contact met de mkb-ondernemers zelf”, zegt Joost van den Hondel, initiatiefnemer van Betaalme.nu. “MKB-Nederland is bij uitstek de organisatie die daarbij kan helpen. Zo krijgen we makkelijker een goed beeld van de problemen waarmee we mkb’ers kunnen helpen, en hen voorlichting geven over wat zij kunnen doen om hun facturen sneller te innen.”

Over Betaalme.nu
Betaalme.nu is erop is gericht om voor het mkb makkelijker toegang tot liquiditeit te realiseren door geld vrij te maken dat in openstaande facturen opgesloten zit. Het doel is dat minimaal 500 van de grootste bedrijven in Nederland zich bij het initiatief aansluiten. Deelnemende bedrijven stellen een manifest op waarin ze aangeven hoe ze de verwerking van facturen zodanig inrichten dat hun leveranciers uit het mkb sneller hun geld krijgen. Daarnaast beloven ze om regelmatig over de voortgang te rapporteren. Betaalme.nu is in november 2015 van start gegaan met steun van het ministerie van Economische Zaken, en is in 2018 onderdeel geworden van MKB-Nederland.

De huidige deelnemers van Betaalme.nu zijn:
HEINEKEN Nederland, Randstad, Jumbo, FrieslandCampina, KPN, NS, TomTom, Rabobank, ING, ABN Amro, PGGM, Schiphol, Havenbedrijf Amsterdam, ABP, APG, Cargill, Achmea, Enexis, Gasunie, Nederlandse Energiemaatschappij, ISS, Van Oers United, USG People, PostNL, Rijk Zwaan, Koninklijke Philips Nederland, Shell, ProRail, NAM, HVC, Wereldhave, de Gemeente Rotterdam, Olympia, Vion, Unilever Nederland, Basiq Dental, Van Lanschot, NIBC Bank, Royal Cosun, Intrum Justitia, KvK, asr, Volksbank, SAP, Waterleiding Maatschappij Limburg (WML), Vopak, MN, Nedflex, Zicht adviseurs en MKB-Nederland. De manifesten waarin de bedrijven aangeven hoe ze hun deelname in de praktijk brengen, staan op de website van Betaalme.nu.